JavaScript seems to be disabled in your browser. For the best experience on our site, be sure to turn on Javascript in your browser.
We use cookies to make your experience better. To comply with the new e-Privacy directive, we need to ask for your consent to set the cookies. Learn more.
De dynamiek van het verkeer in het waterrijke Amsterdam is goed af te lezen aan zijn bruggen. Met de groei van de stad is het bruggenareaal voortdurend aangepast en uitgebreid. De auteur legt het verband tussen de grote stedenbouwkundige uitbreidingen vanaf het midden van de negentiende eeuw met enerzijds de bevlogen aandacht voor kunst en schoonheid en anderzijds de constructieve mogelijkheden, die nieuwe materialen en technieken de architecten en ingenieurs boden. Het kloeke boek is geïllustreerd met veel nooit eerder gepubliceerd beeldmateriaal, historische foto's, prentbriefkaarten, tekeningen en plattegronden. Het eerste deel belicht de infrastructurele ontwikkeling van Amsterdam en de invloed daarvan op de bouw van bruggen sinds circa 1850. Het tweede deel is gewijd aan de technische en esthetische ontwikkeling van de Amsterdamse bruggenbouw. In drie routes, de Singelring, de Westelijke Hoofdvaarweg en de Oostelijke Hoofdvaarweg, passeren 120 bruggen de revue die exemplarisch zijn voor vrijwel alle brugtypes die in Amsterdam zijn gebouwd.